POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Niedziela [14.04.2019, 11:40:34] • Świnoujście

Niemiecki przewoźnik nie uzgodnił warunków korzystania z przystanków w Świnoujściu

Niemiecki przewoźnik nie uzgodnił warunków korzystania z przystanków w Świnoujściu

fot. Sławomir Ryfczyński

To cofnięcie przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego zgody na świadczenie międzynarodowych przewozów regularnych osób między niemieckim Ahlbeck a polskim Świnoujściem było powodem wybuchu afery międzynarodowej. Znamy wreszcie szczegóły sprawy.

- Komisja Europejska wszczęła postępowanie przeciw Polsce w sprawie naruszenia prawa unijnego wobec niemieckiego przewoźnika Usedomer Bäderbahn Gmbh (UBB), dotyczącego cofnięcia przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego zgody na świadczenie międzynarodowych przewozów regularnych osób między niemieckim Ahlbeck a polskim Świnoujściem – informuje Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

KE zarzuciła stronie polskiej naruszenie art. 21 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 1073/2009 w sprawie wspólnych zasad dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych i zmieniającego rozporządzenie WE 561/2006. 22 marca 2019 r. Minister Infrastruktury przekazał w tej sprawie wyjaśnienia komisarz Unii Europejskiej ds. transportu Violecie Bulc.

Zapytaliśmy ministerstwo o stanowisko Polski w tej sprawie.

- Strona polska wskazała, że działanie GITD było zgodne z artykułem art. 21 ww. rozporządzenia WE nr 1073/2009, który daje możliwość cofnięcia zezwolenia na wykonywanie usługi regularnej w międzynarodowym transporcie drogowym wyłącznie organowi, który wydał takie zezwolenie – informuje rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. – GITD nie cofnęła bowiem samodzielnie zgody na działalność niemieckiego przewoźnika, a jedynie poinformowała niemiecki Federalny Urząd ds. Przewozów Drogowych (BAG) w Rostoku o wystąpieniu przesłanek do podjęcia takiego kroku przez administrację niemiecką. W stanowisku przekazanym komisji podkreślono, że GITD w swych działaniach kierował się dotychczasową praktyką we współpracy ze stroną niemiecką, gdzie do tej pory nie odnotowano sytuacji, aby przewoźnik z Niemiec wnioskujący o zezwolenie na działalność przewozową nie uzgodnił uprzednio zasad korzystania z przystanków i obiektów dworcowych w Polsce.

W rozpatrywanym przypadku – kontynuuje rzecznik – GITD, będąc przekonanym o dokonaniu przez UBB uzgodnień z zarządcami infrastruktury przystankowej, wyraził zgodę na udzielenie zezwolenia. Jednakże już po tym fakcie inspekcja uzyskała informacje, że przewoźnik niemiecki nie uzyskał wymaganych zgód na korzystanie z przystanków. W tej sytuacji GITD przyjął, że udzielona zgoda była oparta na błędnych przesłankach i konieczne jest wystąpienie do niemieckiego urzędu o ponowną weryfikację wydanego przezeń zezwolenia.

W przesłanym Komisji Europejskiej stanowisku Ministerstwo Infrastruktury zwróciło też uwagę, że zagwarantowana przepisami rozporządzenia (WE) nr 1073/2009 swoboda świadczenia przewozów autokarowych i autobusowych nie ma charakteru absolutnego, a korzystanie z niej przez jeden podmiot nie może prowadzić do pogorszenia sytuacji innych uczestników rynku. Ponadto w przepisach ww. rozporządzenia do decyzji państwa członkowskiego pozostawiono kwestię analizy wpływu danej usługi transportowej na rentowność innych przewozów świadczonych na danym odcinku.

W opinii strony polskiej przedsiębiorca podejmujący się przewozów na danej linii powinien uzgodnić sposób i zasady korzystania z infrastruktury przystankowej, na których planuje zabierać lub wysadzać pasażerów. Brak takiego porozumienia, co miało miejsce w przypadku UBB, musi skutkować negatywną oceną wniosku, a przesłanki te mieszczą się w katalogu przewidzianym w rozporządzeniu WE nr 1073/2009.

Zdaniem polskiego ministerstwa, brak wskazania wprost w przepisach unijnych konieczności przedłożenia tego rodzaju dokumentacji przy składaniu wniosku o wydanie zezwolenia nie może być odczytywany w ten sposób, że uzgodnienie zasad korzystania z infrastruktury przystankowej nie jest warunkiem koniecznym do uzyskania stosownych uprawnień. W żadnym razie nie oznacza to również, że organ wydający zezwolenie nie może w dowolnej chwili zażądać tego rodzaju dokumentacji, gdyż takie prawo zapewniają mu przepisy ww. rozporządzenia WE nr 1073/2009 oraz przepisy rozporządzenia Komisji UE nr 361/2014 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 1073/2009 w odniesieniu do dokumentów dotyczących międzynarodowego autokarowego i autobusowego przewozu osób oraz uchylającego rozporządzenie Komisji WE nr 2121/98[1].

Ponadto zdaniem strony polskiej, w przypadku uzyskania przez organ nadzorujący transport drogowy w danym kraju członkowskim UE informacji wskazujących, że przewoźnik nie uzgodnił warunków korzystania z infrastruktury przystankowej, jest on zobowiązany podjąć działania zmierzające do cofnięcia wydanych uprawnień.

W związku z udzielonymi wyjaśnieniami Polska wniosła o zamknięcie postępowania Komisji Europejskiej. Obecnie oczekiwane jest stanowisko komisji – informuje Szymon Huptyś.

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 34, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 34

Gość • Wtorek [16.04.2019, 10:01:19] • [IP: 37.47.187.***]

Dopilnować tylko żeby jeździli niemieccy kierowcy za polską pensje zgodnie z nową ustawą o usługach transportowych w Europie i sami się wycofają To ta o zarobkach na terenie kraju gdzie kierowca jedzie

Gość • Poniedziałek [15.04.2019, 19:32:56] • [IP: 178.238.253.***]

ooo Błaszczykowski w tle

Gość • Poniedziałek [15.04.2019, 10:37:47] • [IP: 5.173.152.**]

Pan komendant pracował w służbie celnej to transport międzynarodowy ma opanowany. Znaczy wie co kontrolować.

Gość • Niedziela [14.04.2019, 23:18:12] • [IP: 176.221.123.**]

Co do Adlerów: kiedyś przystań ich będzie przy molo, ale póki co to bezpieczniej dla żeglugi portowej było by, gdyby cumowali na Basenie Północnym. Jednakowa odległość do centrum, promenady i fortów. Jedynie na bazar przy Wojska Polskiego daleko, ale pasażerowie tych statków raczej omijali bazar.

Gryf • Niedziela [14.04.2019, 23:13:25] • [IP: 176.221.123.**]

Wielu z recenzentów tego artykułu powinno zdjąć maskę niewolnika i postępować zgodnie z zasadami unijnymi ale przede wszystkim z Polską Racją Stanu. W tej dyrektywie wyraźnie określono zasady świadczenia tych usług. Może przyjeżdżać do nas autokar turystyczny, nawet jeśli jest to jazda regularna. I jeżdżą takie autokary, codziennie. Ale miejska komunikacja autobusowa ma inne znaczenie i zadania, i takim przyjazdom powinniśmy stanowczo powiedzieć NIE. Miasto ma szeroki i szczególny zakres komunikacji miejskiej autobusowej dedykowanej dzieciom, uczniom, kalekim i osobom starszym, MZK korzysta z dotacji miejskich. A polityka UBB tego nie uczyni i raczej nastawiona jest na komercję. Po drugie przystanki autobusowe, według prawa drogowego są tylko dla autobusów i zabrania się stawać tam innym pojazdom, także taksówkom. To jakim prawem obcy może a obywatel naszego miasta nie. Ponadto, ta komunikacja zdecydowanie szkodzi Polskim przewoźnikom np. Taxi. A może nasze taksówki wjadą na postoje do niemieckich miast. Nie

Gość • Niedziela [14.04.2019, 22:43:20] • [IP: 31.11.129.**]

Groteska - dwa miasta, cztery przystanki i włodarze nie potrafią się dogadać. Zmienić włodarzy i nie będzie „afer międzynarodowych”.

Gość • Niedziela [14.04.2019, 22:40:49] • [IP: 80.245.188.***]

Wydaliny buraka z godz. 18:40:03 to świadectwo jego kompletnego zidiocenia.

Gość • Niedziela [14.04.2019, 21:41:48] • [IP: 176.221.123.***]

do wsi przyjechali Niemcy Sasiad z nimi rozmawiał a na drugi dzień musiał się tłumaczyć Powiedział jak mam z nimi rozmawia c To Zaznaczyli na samochodach jednym przylepili naklejkę D a D rugim na szybie auta naklejkę z literkami DDR teraz mógł ich rozpoznać Ci od Rosjan a ci drudzy od Amerykanów Ale ORMO czuwało dzień i noc wioski pilnowało

Gość • Niedziela [14.04.2019, 21:38:40] • [IP: 31.0.81.***]

I komendant miał rację. Bez umowy na przystanki nie mogli jeździć.

Gość • Niedziela [14.04.2019, 21:07:27] • [IP: 80.245.189.***]

Gość • Niedziela [14.04.2019, 18:40:03] • [IP: 176.221.122.***] I KTO TU JEST BURAKIEM?BURAKU...

Gość • Niedziela [14.04.2019, 20:30:11] • [IP: 31.11.128.**]

***W opinii strony polskiej przedsiębiorca podejmujący się przewozów na danej linii powinien uzgodnić sposób i zasady korzystania z infrastruktury przystankowej*** urzędniczy bełkot. A jaśkowy remont na grunwaldzkiej to co to było? Polaczek cwaniaczek? Zawsze i wszędzie? Napiszcie kto wpuścił kolej UBB i marzy o połączeniu do Berlina.

Gość • Niedziela [14.04.2019, 19:03:08] • [IP: 31.11.129.**]

Ruscy nas oszukały w 1945 bo mogli dokończyć robotę i nie zostawić ani jednego fryca.Teraz podnoszą łby krzyżackie.

Gość • Niedziela [14.04.2019, 18:44:21] • [IP: 176.221.123.***]

jak Niemcy zapłacą to się zgodzimy

Gość • Niedziela [14.04.2019, 18:40:03] • [IP: 176.221.122.***]

ZLIKWIDOWAĆ TĘ PRZYSTAŃ DLA STATKÓW ADLER CO TO ZNACZY ABY W ŚRODKU MIASTA SMRODZIŁY JAKIEŚ STARE TRUPY WYNOCHA KIEDYŚ FIRMA ADLER ROZPISYWAŁA SIĘ ŻE CHCIAŁA BY UCYWILIZOWAĆ NABRZEŻE WŁADYSŁAWA 4 POWIEM TAK WYPIERDALAĆ HOŁOTO Z MIASTA NA PERYFERIE TAM GDZIE WSZYSTKIE STATKI SMRODZĄ CZYLI PRZEPRAWA DO SKANDYNAWI WYNOCHA BUROLE

Gość • Niedziela [14.04.2019, 18:22:23] • [IP: 92.42.116.***]

Uważam to za słuszne, nie może być tak ze na przystanek zgodnie z rozkładem jazdy jedzie autobus komunikacji miejskiej i nie ma jak się zatrzymać, to akurat stoją tam autobusy UBB ! Jestem za równymi prawami, skoro UBB chce jeździć po polskiej części wyspy nasza Komunikacja Autobusowa powinna mieć możliwość kursowania (osobna linia) po stronie niemieckiej. Proponuję trasę Kapitanat portu, Grunwaldzka, Garz, Zirchow, Alhbeck, Wojska Polskiego, Moniuszki, Słowackiego, Matejki, Chopina, i dalej pod Kapitanat :)))))))

Gość • Niedziela [14.04.2019, 17:59:17] • [IP: 176.221.122.***]

NIE UZGODNIŁ TO NA ZBITY RYJ WYDALIĆ JAK ZWYKŁA KUPĘ ONI BY SIĘ NIE CACKALI U SIEBIE DDR- OWCY

Gość • Niedziela [14.04.2019, 17:39:33] • [IP: 5.173.188.***]

swolocz gdyby nie niemcy co byscie swym bach...m do gara wsadzili tak nie dziwcie sie ilu z was siedzi w niemczech i tylki staruszkom zasluzonym w II wojnie swiatowej opierapodmywa ci co najwiecej maja do powiedzenia oczywiscie te opinie negatywne sadze ze to cpu...y ktorzy nie maja co to juz wachaja gaz z gazoportu

Gość • Niedziela [14.04.2019, 17:21:37] • [IP: 178.238.252.**]

możemy być cwansi wystapić jako piersi nan przewozy u nich, a jak oni zwróca się do nas odmówic lub podpisać umowę na taką cenę że im się nie bedzie opłacało

Gość • Niedziela [14.04.2019, 16:56:05] • [IP: 77.252.46.***]

Wpis został usunięty ze względu na złamanie prawa lub regulaminu serwisu przez użytkownika/Admin

Gość • Niedziela [14.04.2019, 16:30:20] • [IP: 94.254.204.***]

Czemu swinoujscie nie należy do Niemiec jprd nigdy nie zrozumiem

Gość • Niedziela [14.04.2019, 16:29:42] • [IP: 94.254.204.***]

Cały ku świat z was się śmieje pajace po Euro Niemców to pierwsi wszyscy a problemy robią z autobusami Maks co za miasto pajacy

Gość • Niedziela [14.04.2019, 15:27:45] • [IP: 23.226.237.*]

―POLEXʍ
21;T !!!―

Gość • Niedziela [14.04.2019, 15:09:45] • [IP: 31.11.128.***]

czas pomyśleć o wjeżdzie do miasta tylko dla mieszkańców a dla reszty parkingi i komunikacja miejska

Gość • Niedziela [14.04.2019, 14:24:02] • [IP: 178.238.252.**]

Nasze autobusy, też będą do nich jeździły?

Gość • Niedziela [14.04.2019, 13:38:22] • [IP: 77.1.149.***]

Niemieckim samochodom, autobusom autokarom wjazd, , STOP", Niemcy powinni do tego zasranego grajdołka jakim jest Ś-cie Euro w reklamówkach przynosić i to najlepiej na piechotę, bo mieszkańcy są spragnieni jak świnia pomyj _ nie nażarte swołecze. Niemcy nie powinni wcale tu wstępować na zakupy waszego badziewia to byście poznali jak pachnie EURO.

Oglądasz 1-25 z 34
■ Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Szczecinie Inspektorat w Świnoujściu poszukuje kandydata do pracy. Wymagane wykształcenie: średnie. Miejsce pracy: ZUS Inspektorat w Świnoujściu ul. Piastowska 63. Więcej informacji na stronie: www.zus.pl lub w sekretariacie pod nr telefonu 91-382-38-00 ■
■ Uwaga. Przerwa w dostawie wody. Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Świnoujściu informuje, że we wtorek 23 lipca 2019r. w godz. 8-14 nastąpi przerwa w dostawie wody przy ulicach: • Wojska Polskiego ; 8A-8E; 10A-10B;12A-12B; 14(hotel Hampton by Hilton);16A-16G;18A-18D • 11 Listopada:2A-2F;3A-3E; 5(LIDL);12A-12B; 14A-14C; • Osiedle Przylesie; Osiedle Dębina • Chełmońskiego: Osiedle PLATAN ■ Po zmroku, kiedy ruch samochodowy w mieście nie jest już tak natężony, na ulice wyjeżdżają domorośli rajdowcy. Niespełnieni za dnia, wieczorami urządzają sobie wyścigi, często jadąc dwoma równoległymi pasami. Mieszkaniec, który napisał do redakcji iswinoujscie.pl, zastanawia się, gdzie w tym czasie są policjanci? ■ Nie uwierzycie. W Świnoujściu za korzystanie z toalety w jednym z lokali gastronomicznych można zapłacić nawet 20 złotych! Takie rzeczy tylko u nas! Świnoujście restauracja Azjan. Szok! – pisze nasz Czytelnik – Czy jego właściciele mają dość ludzi z zewnątrz i to taki straszak? Kiedyś przeżywaliśmy w Międzyzdrojach 5 złotych za kibelek w jakieś kawiarni, gdzie wszystko było na biało, ściany, fotele, stoły taki exclusive, a tu takie cacko 20 złotych toaleta – nie może wyjść z podziwu nasz Czytelnik ■ W niedzielny poranek Świnoujście wstrzymało oddech. Stanęły promy, ewakuowano mieszkańców przybrzeżnych domów, nawet pracownicy biura mariny-portu jachtowego musieli opuścić swoje miejsce pracy gdy 700 kilogramowy niewybuch przepływał 8.45 przez centrum miasta ■ Żegluga Świnoujska informuje, że do 31 sierpnia 2019 r. ogólnodostępna przeprawa promowa „Centrum” (popularne „Karsibory”) będzie czynna przez całą dobę siedem dni w tygodniu. Jednocześnie przypomina, że do 20 września 2019 r. przeprawę będą obsługiwały trzy promy ■