POGODA

Reklama

Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Piątek [05.10.2018, 00:26:54] • Polska

Dieta dla Seniora, czyli o żywieniu osób starszych

Dieta dla Seniora, czyli o żywieniu osób starszych

fot. Organizator

Wraz z wiekiem zmienia się funkcjonowanie organizmu, konieczne jest więc wprowadzenie pewnych zmian także w sposobie żywienia. Prawidłowe skomponowanie diety Seniora ułatwić ma prowadzona przez Polskie Towarzystwo Dietetyki akcja „Talerz Seniora”. Pomóc może Nestlé SINLAC – łatwy w przygotowaniu, pełnowartościowy posiłek zbożowy.

Żywienie ma ogromne znaczenie na każdym etapie życia. Prawidłowa dieta dziecka zapewnia mu zdrowy wzrost i rozwój, a w przypadku dorosłych pozwala na właściwe funkcjonowanie organizmu.
Szczególnego znaczenia nabiera żywienie osób starszych – pomaga ono jak najdłużej zachować sprawność i zdrowie, na które pracowali całe życie. Dziś coraz mniej prawdziwy jest, na szczęście, stereotyp osoby starszej, która spędza czas wyłącznie przed telewizorem z przerwami jedynie na wizyty u lekarza. U części osób starszych mogą pojawić się jednak problemy zdrowotne, które skłaniają do zwrócenia większej uwagi na to, co jedzą.

Jak zmienia się organizm wraz z wiekiem?
Zmiany, jakie zachodzą w organizmie wraz z upływem lat, powodują, że funkcjonuje on nieco inaczej niż w młodości czy nawet dorosłości. Starzenie się związane jest bowiem ze zmianami
w tkankach i narządach – m.in. maleje wydolność płuc, mniej sprawna jest też praca nerek. Istotnie zmienia się skład ciała:
Rośnie udział tkanki tłuszczowej (z 20% w wieku 25 lat do nawet 36% w wieku 70 lat);
Maleje udział tkanki aktywnej metabolicznie, przede wszystkim cennej tkanki mięśniowej;
Spada zawartość składników mineralnych – od około 6% masy ciała u osób młodych do około 4% u Seniorów.
Zmienia się także funkcjonowanie przewodu pokarmowego – dochodzić może do upośledzenia odczuwania smaku i zapachu, spowolnieniu ulega motoryka jelit, czego konsekwencją często są zaparcia. Problemami są brak apetytu i ubytki w uzębieniu, które utrudniają skuteczne żucie i gryzienie. Zmiany zachodzące w przewodzie pokarmowym wraz ze starzeniem się organizmu wpływają także na skład mikrobiomu, czyli bakterie zasiedlające jelito – zaczyna brakować dobroczynnych bakterii
z rodzaju Lactobacillus i Bifidobacterium.
Skoro organizm podlega tak silnym zmianom, zmieniać się powinien także sposób żywienia tak, by wciąż jak najlepiej odpowiadać na potrzeby żywieniowe, bez względu na wiek.

Błędy w diecie osób starszych
Żywienie osób starszych nie zawsze jest łatwe. W Polsce dużym problemem jest zmniejszenie tzw. gęstości odżywczej diety, czyli zbyt mała, w odniesieniu do spożycia energii, ilość w jadłospisie ważnych składników budulcowych i regulujących. Może to prowadzić do potencjalnych niedoborów, m.in. witamin i składników mineralnych. Często znacząco maleje także spożycie warzyw i owoców.
Błędy w żywieniu osób starszych mogą mieć wiele przyczyn, ale jedną z głównych jest zmniejszona sprawność, co sprzyja unieruchomieniu w domu i utrudnia zakup żywności.

Dieta dla Seniora
Prawidłowo zbilansowany jadłospis osoby starszej pozwoli na dostarczenie odpowiedniej ilości:
Energii, tak, by możliwe było utrzymanie lub uzyskanie prawidłowej masy ciała, a tym samym zapobieganie z jednej strony nadwadze i otyłości, a z drugiej – niedowadze;
Białka, które pozwoli na zaspokojenie zapotrzebowania większego w przeliczeniu na kilogram masy ciała niż u osób młodszych – minimum 1g/kg masy ciała/dzień;
Tłuszczu, by, kontrolując jego ilość, zaspokoić jednocześnie zapotrzebowanie na niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, m.in. z rodziny omega-3;
Węglowodanów, głównie złożonych, co zapewnia także odpowiednią porcję błonnika pokarmowego (25-30g na dzień);
Witamin, szczególnie tych o działaniu antyoksydacyjnym (witamina C, E i A), witaminę D, na którą zapotrzebowanie wraz z wiekiem wzrasta, a także niektóre witaminy z grupy B, które często są w starszym wieku wykorzystywane przez organizm mniej efektywnie;
Składników mineralnych;
Płynów, by zapobiegać odwodnieniu organizmu.

Najlepsza dieta dla osób starszych, czyli…
Każdy człowiek jest inny, dlatego trudno jest wskazać rozwiązania idealne dla wszystkich.
Z pewnością jednak posiłki powinny być atrakcyjne smakowo i wizualnie, żeby zachęcać do jedzenia nawet, jeśli doskwiera brak apetytu. Ich konsystencja powinna być dostosowana do możliwości danej osoby – czasem konieczne jest podawanie potraw w formie płynnej lub półpłynnej. Proces przygotowania musi zaś być na tyle łatwy, by nie stanowić problemu nawet dla mniej sprawnych Seniorów. Często korzystny może być także dłuższy termin przydatności do spożycia, który umożliwia zrobienie zakupów na dłuższy czas, co jest szczególnie ważne przy problemach z poruszaniem się.
Posiłki powinny być regularne, a ich objętość dostosowana do możliwości danej osoby. Nie może w nich zabraknąć:
warzyw i owoców – także w postaci rozdrobnionej i przetartej, z których część może zostać podana w łatwej do przyjęcia formie soków (200-400 ml dziennie);
produktów zbożowych, zwłaszcza pełnoziarnistych;
mleka i jego przetworów (źródło wapnia) – przynajmniej 3 szklanki dziennie, z których część można zastąpić serami;
ryb, jaj, chudego mięsa, dostarczających pełnowartościowego białka;
olejów roślinnych, zawierających niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe;
ziół – które naturalnie uatrakcyjnią smak i zapach potraw.
Unikać należy mięsa czerwonego, przetworzonych produktów mięsnych i tłuszczów zwierzęcych. Ograniczane powinny być także sól i alkohol.
Jedzenie to nie wszystko, pamiętać trzeba także o płynach. Osoby starsze często nie odczuwają pragnienia, przez co są bardziej narażone na odwodnienie. Każdego dnia przyjmowane powinno być minimum 8 szklanek płynów. Pić je należy małymi łykami przez cały dzień, nawet w przypadku, gdy nie pojawia się pragnienie.



Czy zdrowa dieta dla Seniora musi być trudna?
Właśnie ruszył projekt Polskiego Towarzystwa Dietetyki o nazwie „Talerz Seniora”, którego celem jest przekazywanie polskim Seniorom informacji na temat dostosowanego do ich potrzeb sposobu żywienia. Akcję wspiera marka Nestlé SINLAC. Więcej informacji na temat żywienia osób w starszym wieku znaleźć można na stronie internetowej programu https://talerzseniora.pl/, która będzie regularnie uzupełniana o nowe treści przeznaczone dla osób starszych, ich opiekunów, ale również dietetyków
i innych specjalistów zajmujących się żywieniem osób starszych.
Samodzielne przygotowywanie przez osobę starszą zbilansowanego, dopasowanego do jej potrzeb jadłospisu nie zawsze jest łatwe. Pomóc może w tym Nestlé SINLAC – produkt zbożowy na specjalne potrzeby.
Produkt stworzony został na bazie mąki ryżowej i mączki chleba świętojańskiego. Dzięki temu zapewnia odpowiednią podaż węglowodanów złożonych i pełnowartościowego białka - aż 6,75 g białka w każdej porcji*. Dzięki kompozycji olejów roślinnych, produkt dostarcza wysokiej jakości tłuszcze, stanowiące źródło niezbędnych kwasów tłuszczowych. Nestlé SINLAC to także źródło innych ważnych składników: witaminy D (15% zalecanego dziennego spożycia** w porcji*), wapnia (22%) czy żelaza (40%). Dodatkowo, produkt zawiera także aktywne kultury bakterii Bifidobacterium lactis (Bifidus BL), zaliczane do naturalnej mikroflory zasiedlającej przewód pokarmowy.
Nestlé SINLAC świetnie sprawdzi się w diecie osób starszych. Jego główną zaletą jest lekkostrawność oraz kompletność pod względem żywieniowym - dostarcza nie tylko energii, ale także białka, niezbędnych witamin i składników mineralnych. Dla osób z ograniczoną sprawnością fizyczną ogromny plus stanowić może także prostota przygotowania – by otrzymać pełnowartościowy posiłek, wystarczy dodać przegotowaną wodę o odpowiedniej temperaturze i wymieszać.
Nestlé SINLAC sprawdzi się samodzielnie lub z dodatkiem owoców czy warzyw jako propozycja na śniadanie, II śniadanie, podwieczorek lub kolację. Może być także wykorzystywany jako baza do przygotowania dań, np. obiadowych placuszków lub kotlecików oraz zagęszczania zup czy sosów - przykładowy przepisy znaleźć można na podanej wyżej stronie programu „Talerz Seniora”. Wykorzystując Nestlé SINLAC można także przygotować ciekawe desery, które pomogą urozmaicić dietę.

Żywienie to nie wszystko
Odpowiednie żywienie osób starszych jest bardzo istotne dla zachowania zdrowia w wieku podeszłym. Nie można jednak zapomnieć także o innych ważnych elementach stylu życia – codziennej, dopasowanej do możliwości, aktywności fizycznej oraz utrzymywaniu kontaktów rodzinnych
i społecznych.

* 1 porcja = 50 g Nestlé Sinlac + 150 ml wody
** zalecane dzienne spożycie dla osoby po 65. roku życia

Źródła:
1. Grzymisławski M., Gawęcki J. (red.): Żywienie człowieka zdrowego i chorego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012.
2. Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla Osób w Wieku Starszym. IŻŻ, 2018.
3. Jarosz M. (red.): Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017.


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Po trzygodzinnej dyskusji Rada Miasta przyjęła uchwałę zmieniające obowiązujące od 2008 granice strefy uzdrowiskowej C. Decyzja otwiera drogę wykonawcy do podjęcia prac budowlanych przy ulicy Bydgoskiej gdzie powstać ma nowy Zakład Pielęgnacyjno - Opiekuńczy ■ Joanna Agatowska: "Jesteśmy stawiani pod ścianą; ZPO jest bardzo potrzebny, trzeba to zrealizować ale boję sie podnieść rękę bo zbyt dużo niejasności jest w przebiegu działek, rozwiązań dotyczących parkingów. Liczę, że jednak wywiąże się tu dyskusja ■ Zapraszamy na konferencję prasową VIII Dni Kultury Żydowskiej ADLOJADA 2019, które odbędą się między 4 a 9 marca 2019 roku pod hasłem KULTURA I MEDIA. Spotkanie, podczas którego zaprezentowany zostanie szczegółowy program festiwalu, odbędzie się w poniedziałek, 25 lutego 2019 roku o godzinie 11.00 w sali konferencyjnej Muzeum Narodowego w Szczecinie – Muzeum Tradycji Regionalnych przy ul. Staromłyńskiej 27. Zapraszam dziennikarzy i fotoreporterów ■ W Urzędzie Miasta odbyły się zwołane przez prezydenta konsultacje społeczne w sprawie zmiany granic jednostki pomocniczej miasta, jaką jest Dzielnica Uzdrowiskowa. Radni usłyszeli o pomysłach, które mogą budzić niepokój. Urzędnicy wykazywali się dużą powściągliwością przy udzielaniu odpowiedzi ■ W wyniku otwartego i konkurencyjnego naboru na stanowisko – Kierownik portu jachtowego, nie wpłynęła żadna oferta spełniająca wymagania formalne. Na powyższe stanowisko zostanie ogłoszony kolejny nabór ■ W związku z żałobą narodową, Gala Nagrody Prezydenta Miasta Świnoujście TRYTON 2018 odbędzie się w sobotę o godzinie 19.00. Miejsce pozostaje bez zmian – hotel Radisson Blu ■ „14” pensja dla wybranych, czyli Prezydent przyznał nagrody, bo… chciał? Cztery nagrody uznaniowe dostali w grudniu ubiegłego roku zastępcy prezydenta Świnoujścia, skarbnik miasta i sekretarz. Łącznie na kwotę ponad 27 tysięcy złotych. Odpowiedź Hanny Lachowskiej w sprawie uzasadnienia dla tak hojnych wyróżnień to… Najlepiej sami zobaczcie! W grudniu ubiegłego roku prezydent Janusz Żmurkiewicz przyznał nagrody uznaniowe czworgu pracowników Urzędu Miasta. Najwięcej, bo 7813 złotych dostała I zastępca prezydenta Barbara Michalska, II zastępca prezydenta Paweł Sujka – 6511 złotych. Skarbnik miasta Iwona Górecka-Sęczek – 7162 złotych, a sekretarz miasta Iwona Szkopińska – 5860 złotych ■ 15-letni wrocławianin został zaatakowany i pobity na ulicy. Zdarzenie rozegrało się na ulicy Grunwaldzkiej, na odcinku między PEC-em a C.H.Uznam. Kilkuosobowa grupa nastolatków najpierw zaczepiała, potem pobiła 15-latka. W piątek przed godziną 19.00 policja została wezwana do ulicznego pobicia. Radiowóz przyjechał na sygnale. Na miejscu policjanci zastali 15-latka pochodzącego z Wrocławia, który zgłosił, że został uderzony przez agresywnego nastolatka. Przyjechała również karetka, która odwiozła poszkodowanego chłopaka do szpitala. Tak jednak okazało się, że nie odniósł on poważniejszych obrażeń ■ Od 6 lutego do końca miesiąca obowiązuje zmiana organizacji ruchu na ulicy Barlickiego, na odcinku od przejazdu kolejowego przy straży pożarnej do wiaduktu OT Port. Ruch pojazdów będzie odbywał się tam wahadłowo, odcinkami, które będą przesuwane w miarę postępu robót. Zmiana organizacji ruchu jest związana z przygotowaniami do przebudowy ulicy Barlickiego i budowy wzdłuż niej ścieżki rowerowej. To zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo ■ Czy autobusy UBB wjadą na polską część wyspy Uznam? Komisja Europejska uruchomiła wobec Polski procedurę naruszenia unijnego prawa. Chodzi o dostęp do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych. Czy tę historię mogły wywołać zdarzenia ze Świnoujścia z 2017 roku? ■ Pracownicy żeglugi martwią się o prom „Karsibór IV” ■ Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2019-2021 został, bez dyskusji na sesji przyjęty przez radnych. Projekt był wcześniej szeroko omawiany podczas posiedzeń stałych komisji Rady przez Gabrielę Poniedziałek-Petruk dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie ■