POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Piątek [05.10.2018, 00:26:54] • Polska

Dieta dla Seniora, czyli o żywieniu osób starszych

Dieta dla Seniora, czyli o żywieniu osób starszych

fot. Organizator

Wraz z wiekiem zmienia się funkcjonowanie organizmu, konieczne jest więc wprowadzenie pewnych zmian także w sposobie żywienia. Prawidłowe skomponowanie diety Seniora ułatwić ma prowadzona przez Polskie Towarzystwo Dietetyki akcja „Talerz Seniora”. Pomóc może Nestlé SINLAC – łatwy w przygotowaniu, pełnowartościowy posiłek zbożowy.

Żywienie ma ogromne znaczenie na każdym etapie życia. Prawidłowa dieta dziecka zapewnia mu zdrowy wzrost i rozwój, a w przypadku dorosłych pozwala na właściwe funkcjonowanie organizmu.
Szczególnego znaczenia nabiera żywienie osób starszych – pomaga ono jak najdłużej zachować sprawność i zdrowie, na które pracowali całe życie. Dziś coraz mniej prawdziwy jest, na szczęście, stereotyp osoby starszej, która spędza czas wyłącznie przed telewizorem z przerwami jedynie na wizyty u lekarza. U części osób starszych mogą pojawić się jednak problemy zdrowotne, które skłaniają do zwrócenia większej uwagi na to, co jedzą.

Jak zmienia się organizm wraz z wiekiem?
Zmiany, jakie zachodzą w organizmie wraz z upływem lat, powodują, że funkcjonuje on nieco inaczej niż w młodości czy nawet dorosłości. Starzenie się związane jest bowiem ze zmianami
w tkankach i narządach – m.in. maleje wydolność płuc, mniej sprawna jest też praca nerek. Istotnie zmienia się skład ciała:
Rośnie udział tkanki tłuszczowej (z 20% w wieku 25 lat do nawet 36% w wieku 70 lat);
Maleje udział tkanki aktywnej metabolicznie, przede wszystkim cennej tkanki mięśniowej;
Spada zawartość składników mineralnych – od około 6% masy ciała u osób młodych do około 4% u Seniorów.
Zmienia się także funkcjonowanie przewodu pokarmowego – dochodzić może do upośledzenia odczuwania smaku i zapachu, spowolnieniu ulega motoryka jelit, czego konsekwencją często są zaparcia. Problemami są brak apetytu i ubytki w uzębieniu, które utrudniają skuteczne żucie i gryzienie. Zmiany zachodzące w przewodzie pokarmowym wraz ze starzeniem się organizmu wpływają także na skład mikrobiomu, czyli bakterie zasiedlające jelito – zaczyna brakować dobroczynnych bakterii
z rodzaju Lactobacillus i Bifidobacterium.
Skoro organizm podlega tak silnym zmianom, zmieniać się powinien także sposób żywienia tak, by wciąż jak najlepiej odpowiadać na potrzeby żywieniowe, bez względu na wiek.

Błędy w diecie osób starszych
Żywienie osób starszych nie zawsze jest łatwe. W Polsce dużym problemem jest zmniejszenie tzw. gęstości odżywczej diety, czyli zbyt mała, w odniesieniu do spożycia energii, ilość w jadłospisie ważnych składników budulcowych i regulujących. Może to prowadzić do potencjalnych niedoborów, m.in. witamin i składników mineralnych. Często znacząco maleje także spożycie warzyw i owoców.
Błędy w żywieniu osób starszych mogą mieć wiele przyczyn, ale jedną z głównych jest zmniejszona sprawność, co sprzyja unieruchomieniu w domu i utrudnia zakup żywności.

Dieta dla Seniora
Prawidłowo zbilansowany jadłospis osoby starszej pozwoli na dostarczenie odpowiedniej ilości:
Energii, tak, by możliwe było utrzymanie lub uzyskanie prawidłowej masy ciała, a tym samym zapobieganie z jednej strony nadwadze i otyłości, a z drugiej – niedowadze;
Białka, które pozwoli na zaspokojenie zapotrzebowania większego w przeliczeniu na kilogram masy ciała niż u osób młodszych – minimum 1g/kg masy ciała/dzień;
Tłuszczu, by, kontrolując jego ilość, zaspokoić jednocześnie zapotrzebowanie na niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, m.in. z rodziny omega-3;
Węglowodanów, głównie złożonych, co zapewnia także odpowiednią porcję błonnika pokarmowego (25-30g na dzień);
Witamin, szczególnie tych o działaniu antyoksydacyjnym (witamina C, E i A), witaminę D, na którą zapotrzebowanie wraz z wiekiem wzrasta, a także niektóre witaminy z grupy B, które często są w starszym wieku wykorzystywane przez organizm mniej efektywnie;
Składników mineralnych;
Płynów, by zapobiegać odwodnieniu organizmu.

Najlepsza dieta dla osób starszych, czyli…
Każdy człowiek jest inny, dlatego trudno jest wskazać rozwiązania idealne dla wszystkich.
Z pewnością jednak posiłki powinny być atrakcyjne smakowo i wizualnie, żeby zachęcać do jedzenia nawet, jeśli doskwiera brak apetytu. Ich konsystencja powinna być dostosowana do możliwości danej osoby – czasem konieczne jest podawanie potraw w formie płynnej lub półpłynnej. Proces przygotowania musi zaś być na tyle łatwy, by nie stanowić problemu nawet dla mniej sprawnych Seniorów. Często korzystny może być także dłuższy termin przydatności do spożycia, który umożliwia zrobienie zakupów na dłuższy czas, co jest szczególnie ważne przy problemach z poruszaniem się.
Posiłki powinny być regularne, a ich objętość dostosowana do możliwości danej osoby. Nie może w nich zabraknąć:
warzyw i owoców – także w postaci rozdrobnionej i przetartej, z których część może zostać podana w łatwej do przyjęcia formie soków (200-400 ml dziennie);
produktów zbożowych, zwłaszcza pełnoziarnistych;
mleka i jego przetworów (źródło wapnia) – przynajmniej 3 szklanki dziennie, z których część można zastąpić serami;
ryb, jaj, chudego mięsa, dostarczających pełnowartościowego białka;
olejów roślinnych, zawierających niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe;
ziół – które naturalnie uatrakcyjnią smak i zapach potraw.
Unikać należy mięsa czerwonego, przetworzonych produktów mięsnych i tłuszczów zwierzęcych. Ograniczane powinny być także sól i alkohol.
Jedzenie to nie wszystko, pamiętać trzeba także o płynach. Osoby starsze często nie odczuwają pragnienia, przez co są bardziej narażone na odwodnienie. Każdego dnia przyjmowane powinno być minimum 8 szklanek płynów. Pić je należy małymi łykami przez cały dzień, nawet w przypadku, gdy nie pojawia się pragnienie.



Czy zdrowa dieta dla Seniora musi być trudna?
Właśnie ruszył projekt Polskiego Towarzystwa Dietetyki o nazwie „Talerz Seniora”, którego celem jest przekazywanie polskim Seniorom informacji na temat dostosowanego do ich potrzeb sposobu żywienia. Akcję wspiera marka Nestlé SINLAC. Więcej informacji na temat żywienia osób w starszym wieku znaleźć można na stronie internetowej programu https://talerzseniora.pl/, która będzie regularnie uzupełniana o nowe treści przeznaczone dla osób starszych, ich opiekunów, ale również dietetyków
i innych specjalistów zajmujących się żywieniem osób starszych.
Samodzielne przygotowywanie przez osobę starszą zbilansowanego, dopasowanego do jej potrzeb jadłospisu nie zawsze jest łatwe. Pomóc może w tym Nestlé SINLAC – produkt zbożowy na specjalne potrzeby.
Produkt stworzony został na bazie mąki ryżowej i mączki chleba świętojańskiego. Dzięki temu zapewnia odpowiednią podaż węglowodanów złożonych i pełnowartościowego białka - aż 6,75 g białka w każdej porcji*. Dzięki kompozycji olejów roślinnych, produkt dostarcza wysokiej jakości tłuszcze, stanowiące źródło niezbędnych kwasów tłuszczowych. Nestlé SINLAC to także źródło innych ważnych składników: witaminy D (15% zalecanego dziennego spożycia** w porcji*), wapnia (22%) czy żelaza (40%). Dodatkowo, produkt zawiera także aktywne kultury bakterii Bifidobacterium lactis (Bifidus BL), zaliczane do naturalnej mikroflory zasiedlającej przewód pokarmowy.
Nestlé SINLAC świetnie sprawdzi się w diecie osób starszych. Jego główną zaletą jest lekkostrawność oraz kompletność pod względem żywieniowym - dostarcza nie tylko energii, ale także białka, niezbędnych witamin i składników mineralnych. Dla osób z ograniczoną sprawnością fizyczną ogromny plus stanowić może także prostota przygotowania – by otrzymać pełnowartościowy posiłek, wystarczy dodać przegotowaną wodę o odpowiedniej temperaturze i wymieszać.
Nestlé SINLAC sprawdzi się samodzielnie lub z dodatkiem owoców czy warzyw jako propozycja na śniadanie, II śniadanie, podwieczorek lub kolację. Może być także wykorzystywany jako baza do przygotowania dań, np. obiadowych placuszków lub kotlecików oraz zagęszczania zup czy sosów - przykładowy przepisy znaleźć można na podanej wyżej stronie programu „Talerz Seniora”. Wykorzystując Nestlé SINLAC można także przygotować ciekawe desery, które pomogą urozmaicić dietę.

Żywienie to nie wszystko
Odpowiednie żywienie osób starszych jest bardzo istotne dla zachowania zdrowia w wieku podeszłym. Nie można jednak zapomnieć także o innych ważnych elementach stylu życia – codziennej, dopasowanej do możliwości, aktywności fizycznej oraz utrzymywaniu kontaktów rodzinnych
i społecznych.

* 1 porcja = 50 g Nestlé Sinlac + 150 ml wody
** zalecane dzienne spożycie dla osoby po 65. roku życia

Źródła:
1. Grzymisławski M., Gawęcki J. (red.): Żywienie człowieka zdrowego i chorego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012.
2. Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla Osób w Wieku Starszym. IŻŻ, 2018.
3. Jarosz M. (red.): Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017.


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Na przeprawie „Centrum”. Dodatkowy, trzeci prom. Jak informuje Żegluga Świnoujska, do 20 września 2019 r. przeprawę promową „Centrum” (popularne „Karsibory) będą obsługiwały trzy promy. Dodatkowa jednostka będzie wprowadzana w przypadku długich kolejek oczekujących na przeprawę w godzinach od 7.45 do 18.15. Dwa promy będą kursowały do godziny 20.20, a nie jak dotychczas do 18.20 ■
■ Koszmarne noce, znane nie tylko z horrorów, przeżywają mieszkańcy budynków w pobliżu dawnego Intermarche. Opustoszały sklep, a wokół wielki pusty plac to sceneria, która sprzyja różnym możliwościom. Na pierwszy plan wysunęli się jednak młodzi "mistrzowie kierownicy", którzy zaanektowali pusty parking i prawie każdej nocy urządzają tam sobie autocross. Lokatorzy pobliskich osiedli nie mogą przez to spać i choć zgłosili sprawę na policję, przeżywają koszmarną noc. Napisali do naszej redakcji ■ Z uwagi na upalną pogodę od kilku dni wzrasta zagrożenie pożarowe w lasach. Wilgotność ściółki leśnej utrzymuje się na poziomie 10 %, co oznacza, że nawet najmniejszy bodziec cieplny (iskra, rozgrzany układ wydechowy pojazdu, rzucony niedopałek papierosa) może wywołać pożar. Apelujemy o ostrożność podczas pobytu w lesie. W razie pożaru prosimy o powiadomienie straży pożarnej pod nr 998 lub 112 ■ W dniu wczorajszym w okolicach promenady, plaży został zgubiony telefon Samsung S8 uczciwego znalazcę proszę o kontakt 575487733 Przewidywana nagroda! ■ Nowy prezes ZMPSiŚ SA. Rada Nadzorcza Spółki Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA na posiedzeniu w dniu 17 czerwca br. powołała Pana Krzysztofa Urbasia na stanowisko prezesa zarządu. Nowy prezes swoje obowiązki obejmie z dniem 1 lipca br. - informuje Monika Woźniak-Lewandowska Specjalista ds. komunikacji i PR ■ Rozpoczęła się akcja protestacyjna związków zawodowych, które działają w Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa. Powodem oflagowania siedzib są między innymi bardzo niskie zarobki. Jak powiedział nam jeden z pracowników, przedstawiciel związków zawodowych SARu - Jesteśmy jedyną grupą pracowniczą, która dotyka wręcz dyskryminacja, bo za każdą godzinę bycia w gotowości by podjąć akcję ratowniczą dostajemy zaledwie 2 zł i 57 groszy. Jest to niezgodne z jakimikolwiek przepisami. Próbujemy rozmawiać z dyrekcją na ten temat od wielu miesięcy. A od lutego jesteśmy w sporze zbiorowym. Niestety od tego czasu dyrekcja nie znalazła czasu na rozmowę z nami ■ Certyfikat przyznawany jest tylko na jeden sezon. Otrzymują go kąpieliska, które spełniają wyśrubowane wymogi czystości środowiska. Ocena jest 3-etapowa – od aplikacji, przez weryfikację po losową międzynarodową kontrolę. Sprawdzane są głównie kryteria czystości i bezpieczeństwa. Kąpielisko musi być strzeżone a także wyposażone w środki pierwszej pomocy. Brany jest również pod uwagę klimat i przyjazność infrastruktury – podjazdy dla niepełnosprawnych czy tablice informacyjne. Ostatecznie o przyznaniu Błękitnej Flagi decyduje krajowe i międzynarodowe jury. Już od jutra od godziny 10, na kąpielisku pojawią się ratownicy by strzec Państwa bezpieczeństwa ■ Znaleziono jacht. Gdzie jest jego załoga? ■ Huśtawka dla dzieci niepełnosprawnych może być zagrożeniem dla innych użytkowników? Nawet zabawa na bezpiecznym placu może skończyć się wypadkiem. Przekonała się o tym dziewczynka, która postanowiła pohuśtać się na urządzeniu przeznaczonym dla dzieci niepełnosprawnych. Na miejsce przyjechało pogotowie ratunkowe ■ Agresja rowerzysty - uderzoną kobietę zabrało pogotowie. Zajście z udziałem czterech młodych rowerzystów i właścicieli posesji przy ulicy Rycerskiej miało bardzo nieoczekiwany przebieg. Najpierw jadący na rowerach nie chcieli ustąpić drogi samochodowi, potem jeden z nich wykazał się niepojętą agresją, w wyniku czego kobieta trafiła do szpitala ■ Policjanci z Komendy Miejskiej Policji w Świnoujściu ustalili i zatrzymali podejrzanego o spowodowanie uszczerbku na zdrowiu kobiety idącej promenadą. Mężczyzna usłyszał zarzut spowodowania obrażeń ciała u pokrzywdzonej w wyniku rzucenia kamieniem oraz narażenia na bezpośrednie niebezpieczeństwo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, tj. o czyn z art. 160 § 1 i art. 157 § 2 kk. Czyn ten zagrożony jest karą pozbawienia wolności do lat 3 ■ Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA zaprasza mieszkańców Świnoujścia na spotkania podczas, których przedstawi koncepcję budowy Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego. Po prezentacjach eksperci będą odpowiadać na pytania zainteresowanych. Spotkania odbędą się: 9 czerwca, godzina 12.00 w Sali Teatralnej MDK przy ul. Matejki, 16 czerwca, godzina 12.00 w filii MDK na Warszowie przy ul. Sosnowej 18. Pierwsze spotkanie już w najbliższą niedzielę ■ Bez głosów sprzeciwu przy pięciu wstrzymujących się radni przyjęli uchwałę w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty ■ Rada Miasta uchwaliła nowe zasady przyznawania Bonu Seniora. Odtąd miejski Bon Seniora ma być wypłacany w formie świadczenia pieniężnego ■ 2 miliony 200 tysięcy złotych na projekty inwestycyjne oraz 200 tysięcy na tzw. projekty miękkie to kwoty zapisane w uchwale w sprawie ustalenia wysokości środków finansowych na Budżet Obywatelski Miasta, które przyjęła dziś Rada Miasta ■